تحولات لبنان و فلسطین

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران گفت: مشکل بشریت امروز دور بودن از مفاهیم قرآن است و بیراهه‌ها و مشکلات جهان در دور بودن از معارف قران است اما ماه رمضان می‌تواند این دور بودن از معنویات را جبران کند.

مشکل بشریت امروز دور بودن از مفاهیم قرآن است

به گزارش قدس آنلاین، امروز سومین نشست‌ از مجموعه نشست‌های تخصصی دوشنبه‌های سوهانک در سال جدید با موضوع «تبیین پیام‌های دینی و ارتباطی ماه مبارک رمضان» برگزار شد.

در نشست‌های تخصصی دوشنبه‌های سوهانک که به همت دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و با حضور خبرنگاران، دانشجویان، استادان و محققان برگزار می‌شود، هر هفته یک موضوع مهم روز بررسی و راهکار ارائه می‌شود.

در نشست امروز، "مرتضی جلیلی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران" گفت: گذاره دینی به ۳ گروه تقسیم می‌شود؛ بخش اعتقاد و باور, احکام و فقه و بخش اخلاق و خلقیات نفسانی. همه روایات و آیات در این ۳ بخش جا دارد. پیام‌ها در بخش اعتقادات ۳ گروه توحید, راه‌شناسی و فرجام‌شناسی هستند. در بخش فقهی هم ۲ گروه عبادات و معاملات وجود دارد و در بخش اخلاقی ۳ گروه اخلاق فردی, الهی و اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: پیام‌های دینی ماه رمضان همه این گروه‌ها را شامل می‌شود. در بخش اعتقادی ماه رمضان بهار قرآن است و در این ماه بستر آشنایی با قرآن بهتر مهیا است و ثواب یک آیه برابر با ختم کل قرآن است. مشکل بشریت امروز دور بودن از مفاهیم قرآن است و بیراهه‌ها و مشکلات جهان در دور بودن از معارف قرآن است اما ماه رمضان می‌تواند این دور بودن از معنویات را جبران کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران گفت: پیام دوم در رابطه با خداشناسی مناجات و ادعیه است و این دعا و مناجات قرآن ساعد است که همین ادعیه و مناجات ارتباط با مبدأ هستی و عالم وجود را فراهم می‌سازد. ما در زندگی نیازمند ارتباط با خدا هستیم که از طریق ادعیه و مناجات این ارتباط ممکن می‌شود. دعای سحر, دعای ابوحمزه و ...؛ از جمله این ادعیه هستند که انس با این‌ها نوعی پیام اعتقادی است.

جلیلی ادامه داد: در بحث اعتقادی تمرین بندگی بسیار مهم است و انسان باید با استفاده از معارف هدف خود که رسیدن به بندگی و عبودیت است را بشناسد و از اسارت مادیات و شیطان نجات پیدا کند و به مقام عبودیت خداوند برسد. برای رسیدن به این مقام همه عمر فرصت داریم اما ماه رمضان فرصتی بسیار مناسب برای این امر است.

وی بیان کرد: در بحث راه‌شناسی نیز رمضان پیام ارتباط با ولی و امام را گسترش می‌دهد که بارزترین مصداق این امر اعمال آن شب قدر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران ادامه داد: در بخش پیام اخلاقی, اخلاق ۲ بخش رذایل و فضایل اخلاقی دارد که یکی از مهمترین پیام‌های اخلاقی رمضان موضوع صبر است که خداوند در قرآن یکی از ویژگی‌های انسان عابد را صبر عنوان کرده و می‌گوید بندگان رحمان به مقام بالا نمی‌رسند مگر با صبر و تحمل مشکلات.

جلیلی توضیح داد: در معارف دینی صبر به معنی حرکت و تحمل مشکلات و رفع موانع است. ماه رمضان قوت صبر انسان را بالا می‌برد.

وی گفت: ویژگی دیگر بحث اخلاص است, که بستر اخلاص در رمضان بیشتر مهیا است و می‌تواند تمرینی برای رشد عمل اخلاص در انسان باشد و اعمال او را به سمتی ببرد که همواره همراه با اخلاص و با هدف رسیدن به قرب الهی باشد. دیگر پیام رمضان سکوت است؛ پرحرفی خوب نیست و سکوت تفکر را به همراه دارد و فکری که رسیدن به مقامات معنوی بالاتر را دارد به وسیله تفکر میسر است که رمضان با دعوت به سکوت و در نتیجه آن  تشویق به تفکر, بستر رسیدن به مقامات بالا را فراهم می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران خاطرنشان کرد: رمضان قدرت اراده را نیز بالا برده و اراده انسان را بر عدم گناه و ارتکاب خطا می‌گذارد و در واقع نوعی تمرین تقویت عزم و اراده است.

در ادامه "عبدالکریم خیامی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق" نیز در این نشست گفت: در جامعه شناسی انتقادی و مطالعات فرهنگی اصطلاحی به نام طبیعی‌شدگی داریم که درباره آن دست از اعتقادات و رفتارهایی است که از سوی یک جمع یا اجتماع بدیهی انگاشته می‌شود و کسی درباره آن‌ها ابهام یا سؤالی ندارد و موضوع واضح و پذیرفته شده است. یکی از آثار ماه رمضان این است که برخی از این مسلمات مکرر که در زندگی ما تکرار می‌شوند و کسی از آن‌ها پرسشی ندارد را برهم می‌زند تا انسان را به جایگاه متعالی‌تر برساند.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان روزمرگی‌ها را متوقف یا جا به جا می‌کند تا ما را به تفکرات بالاتری متوجه کند، تصریح کرد: مداخله کردن در یک نظم جاری طبیعی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که خداوند برای جلب توجه ما به خودش و به خودمان ایجاد کرده است؛ این توقف نوعی افشا یا آشنایی‌زدایی است به این معنا که چیزی که هنجاری و آشنا است را افشا می‌کند. نکته دیگری که در رابطه با ماه رمضان حائز اهمیت است, تغییراتی است که به صورت وسیع در جوامع مسلمان و در زندگی روزمره آن‌ها ایجاد می‌شود.

خیامی ادامه داد: رمضان آشکارا مجموعه‌ای از نشانگان جامعه را تغییر می‌دهد و تردد خودرو, ترافیک, بازار و گردش مالی, ساعت کاری مغازه‌ها و ..., را دچار تغییر می‌کند. این تغییرات در ساعات کاری و سبک زندگی از آثار رمضان است و این همه تغییر در همه بخش‌های جامعه زمینه را فراهم می‌کند که به واقعیت و حقیقت برسیم.

وی تصریح کرد: ماه رمضان در کنار سایر عبادات و احکام مجموعه‌ای برای تنظیم ارتباطات است و ارتباطات در این ماه دارای تنظیمات جدید می‌شوند. در این ماه هر یک از افراد یک رفتار یا امساکی را به صورت همزمان انجام می‌دهند, افطاری خوردن و سحری خوردن همزمان است و زمان‌بندی مشترک دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: ماه رمضان ظرفیت توجه احترام‌آمیز را بر می‌انگیزد که مهمان شدن رؤسای جمهور کشورها در سفره کارمندان مسلمان یا توقف فوتبال برای افطار کردن بازیکنان مسلمان نمونه این احترامات هستند؛ در رویدادها و آیین‌های ملی « نوروز » و در آیین‌های دینی ما، ماه مبارک رمضان، از چنین نظم‌های اختصاصی ارتباطی و نیز ظرفیت‌های تمایزیافتگی و اقبال جهانی برخوردارند؛ این دو می‌توانند چه از منظر دیپلماسی عمومی و گفتمانی و چه از منظر گسترش مرزهای فکری و معنوی میراث دینی و ملی اسلامی ـ ایرانی مورد توجه سیاستگذاران کشور با رویکرد احیای تمدن نوین اسلامی باشند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.